keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Yhensortin rasvattu salama

Kylläpä ol kylymä päevä. Ja pitkä.

Tuulla luihotti koko päevän ja uamusilla pakkasta -12. Mulle juntattii liissihualar uamulla piälle.
Ku meenoo nuo kaenalot hankaatuva siinä takissa. Johan tuota kerkissii muutama viikon se piällä vepastella.
Muutennii meenoo tuas ruveta tuo kura- ja hiekkalierinki niitä vaevoomaan. Ku se kurahualar män rikki ja on vieläe sielä tehtaansyynissä. (Uuven pitäs tulla tilalle ku joku valamistusvika ol ollunna siinä.)

Mamma nyppii piäsähhii kesäkuosii, niinku minun turkin, ku ressoo nuista minun kaenaloesta.
Vaekkee ne minuva kyllä vaevoo. Samallalaella hilipettelen pihalla ja tuvassa ku ennennii. Ja otan kahta lajija öljyvä ja sitä kehvelin piotiinija. Eekä oo ruuvassakkaa mittää vikkoo, eekä ruokahalussa.
Mullon nahka kuulemma kuiva ku mummun kantapiä. Sano äet. Varmaannii omakohtasella kokemuksella.
Että hyvijä neovoja otetaan vastaan. Milläpä suahaan nahka sitkistymmään ettee rullaavu kokonaan?
Siis minun. Äetin kohallaha on aeka jo tehnnä tehtäväsä.

Kuva0146-normal.jpg
Päevemmällä ol hyvä käpsehtijä metässä.

Kaenalot vuorattii hevosen hiertymärasvalla ennen lähtöö ja takki piälle. Pysyvät kuosissaa. Takki ja kaenalot.
Mua ol sulanna isolta alalta ja ol tullunna paljo uusija hajuja. Ja rusakon papanoeta. Tuassiisa kerkisin par lipasta parempii suihin ennenku äet huomas. Kuulu olovan matokuur tulossa het huomispäevänä. Koetin sitä lipasta nokanpiästä, samalla ku korjas minun takkija. Jostae syystä se ee nyt ollunna oekee sen mielee, mikä lie ollu. Sano että minkääntähe pittää aena sillon justiisa lipsijä ku on syöny jottae yökkyyttävvöö. No minähä oesin vuan kielen puhistanna ku jäe vähä kumma maku suuhu, vuan en sitä sille sittä kehanna annoo.

Kuva0144-normal.jpg

Oes voenna tietennii ottoo siitä metästähhii niitä kuvija, eekä vuan minusta.
Ol niät meleko mukavannäköstä ku aarinko paesto. Ja sitä lintuin miäree! Ee tiennä mihinkäpäen 
oes laakanna.Kyllä minä luipakasti männiinnii. Vuan eepä ihme, ku ol rasvatut kaenalot.
Että olin vähä niinku rasvattu salama sielä metässä. Ee meenannu mamma pysyvä matkassa.
Ja tirpattii uhalla pyöri siinä nokan eissä mänimpä mihinkäpäen tahhaa. Kutaleet.

Kuva0196-normal.jpg
Ilta-aaringossa sittä ruokaperräeset vetäsin.

Sitäkää ee suanna raahassa tehä. Kamera ol kuonossa kiini. Oes ollunna sillä järellisempeeki tekemistä. 
Niinku esmerkiks lakasta nuo murut tuosta kuonon eistä, ennenku ruppee kuvaottoo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti